فرش‌های موزه فرش ایران تعویض می‌شود

اخبار و مقالات » اخبار

تاریخ ثبت : چهار شنبه 4 بهمن 1402


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه فرش، در مورد تعویض فرش های موزه گفت: فرش های داخل موزه تا نوروز سال ۱۴۰۳ با فرش های داخل مخزن تعویض می شود، تا بازدیدکنندگان فرش های دیگری را ببینند و عملاً فرش های داخل مخزن موزه مورد استفاده قرار گیرد.

این روند از ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و هر روز پنج فرش، از فرش هایی که در موزه نمایش داده می شدند با فرش های موجود در مخزن تعویض خواهد شد.

تاریخچه موزه فرش ایران

 

با توجه به قدمت قالیبافی در ایران که مربوط به سلسله هخامنشیان است، ضرورت تأسیس موزه بسیار مشهود بوده است. این موزه توسط فرح پهلوی طراحی شده است که آخرین ملکه ایران قبل از ترک کشور به دلیل انقلاب قریب الوقوع بود. پهلوی به دلیل علاقه زیاد و فعال خود به ترویج و مشارکت در هنر و فرهنگ ایران شهرت داشت. موزه فرش در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ساخته شد که نمایانگر مجموعه ای از اصیل ترین و ارزشمندترین فرش های دستباف است. در ابتدا تعداد محدودی فرش ایرانی در این موزه وجود داشت اما در طول سال ها تعداد فرش ها افزایش یافت. همچنین هدف اصلی از تاسیس این موزه، توسعه هنر قالی بافی و جمع آوری انواع فرش از سراسر کشور بود. در نتیجه، موزه به یک منبع عالی برای تحقیق درباره فرش برای همه دوستداران فرهنگ و هنر تبدیل شد.

معماری موزه فرش

 

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید خود ساختمان موزه است. معماری موزه بسیار دیدنی و باشکوه است. تزئینات نمای بیرونی موزه دقیقاً شبیه به توری فرش است. موزه توسط معمار عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شده است. او ساختمان را به گونه ای طراحی کرد که ستون ها بر ساختمان سایه می اندازند به طوری که دمای گرم تابستان در داخل ساختمان کاهش می یابد. این موزه دارای دو سالن اصلی است، یکی برای نمایش بیش از ۱۵۰ نوع فرش ایرانی و دیگری برای نمایشگاه های موقت و فصلی مختلف اختصاص داده شده است. ارزشمندترین نمونه های فرش و گلیم ایرانی مربوط به دوره ای بین قرن نهم تا زمان معاصر در اینجا طبقه بندی شده و بر اساس کیفیت، قدمت و سایر ویژگی های فرش های ایرانی از نظر رنگ آمیزی، طرح، نقش و بافت در سالن طبقه اول به نمایش گذاشته شده است. کتابخانه ای شامل کتاب های مختلف به زبان های فارسی، عربی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی و فروشگاه کتاب از دیگر قسمت های موزه است. در این کتاب ها مجموعه ای از مهم ترین و کمیاب ترین نشریات و تحقیقات درباره فرش های ایرانی موجود است. این موزه همچنین ابزارهای مختلف بافندگی، مواد رنگی و نخ های طبیعی فرش را به نمایش می گذارد، به طوری که بازدیدکنندگان نه تنها خود فرش را مشاهده می کنند، بلکه از نحوه ساخت فرش ها نیز اطلاعاتی به دست می آورند.


نویسنده : شرکت فرش زمرد کاشان

کلمات کلیدی: موزه فرش ایران ، قالی بافی ، بافندگی ، نخ های طبیعی ، فرش کاشان