چگونه فرش 700 شانه ، 1000 شانه ،۱۲۰۰ شانه و 1500 شانه را تشخیص دهیم - قسمت اول

اخبار و مقالات » مقالات

تعداد بازدید : 2309

تاریخ ثبت : سه شنبه 12 فروردين 1399


فرش دست بافت کاشان به عنوان یکی از نمادهای ایران و ایرانی در سراسر جهان شناخته شده که با نقشه های منحصر بفرد و زیبای خود توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.در سالهای گذشته با افزایش قیمت ها و نیاز به محصولات کاربردی تر در زندگی مدرن شهری ،فرش دست باف کمی از مرکز توجه خارج و به عنوان یک کالای لوکس و صادراتی مطرح شد .
در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه ، 1200 شانه و۱5۰۰ شانه بپردازیم و آگاهی از تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و 1500 شانه می تواند کمک زیادی به شما در انتخاب فرش مورد نظرتان بکند پس در این مقاله همراه ما باشید.

فرش ماشینی

پیش از پرداختن به تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه ۱۲۰۰ شانه و 1500 شانه باید گفته شود که در اکثر خانه های ایرانی ها فرش ماشینی از هر نوعی که باشد دیده می شود. فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستباف قیمت کمتری دارند و به همین دلیل استفاده از آن رایج تر است البته قیمت پایین فرش ماشینی به معنای پایین بودن کیفیت و تنوع  آن نیست بلکه فرش های ماشینی در طرح های بسیار زیبا و گوناگونی تولید می شود که با توجه به قیمت پایین آن ها بسیار ایده آل به نظر می رسد. فرش های ماشینی در انواع ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه  و 1500 شانه  می باشند که به تفاوت های میان آن ها اشاره خواهیم کرد.

شانه فرش

در دستگاه های بافندگی به طور معمول بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می شود. در واقع تراکم عرضی در قسمت گره هایی که بافته شده اند را همان شانه فرش می گویند و واحد آن متر است و به راحتی محاسبه می شود. به طور مثال اگر می گوییم فرشی ۱۰۰۰ شانه است یعنی در هر یک متر از عرض آن تعداد گره ها ۱۰۰۰ عدد می باشد بدین ترتیب با محاسبه گره های یک پنجم و یا یک دهم در یک متر می توانیم  شانه فرش را اندازه گیری کنیم. یک تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه  و 1500 شانه همین تعداد گره هاست البته تفاوت های زیادی نیز وجود دارد که به آن ها می پردازیم.

تفاوت شانه و تراکم فرش

 

تراکم فرش و شانه فرش از مشخصه های اصلی در فرش ماشینی هستند. همان طور که گفته شد شانه همان ریشه و گرهی است که در عرض فرش و در هر متر مربع آن وجود دارد. تراکم نیز به تعداد گره هایی گفته می شود که در طول فرش و در هر متر مربع واقع شده است. هر چه تراکم یک فرش بیشتر باشد در نتیجه فرش دوام بیشتری خواهد داشت و سفتی و استحکام آن نیز بیشتر می شود اما بالاتر بودن شانه فرش سبب می شود که بافت فرش ریز تر باشد که شباهت بیشتری را به فرش دستباف خواهد داشت و معمولا به این نوع فرش ها فرش ماشینی دستبافگونه می گویند.

انواع تراکم و شانه های فرش ماشینی

 

فرش های ماشینی که در منازل وجود دارد در شانه ها و تراکم های مختلفی هستند. یکی از این فرش ها فرش ۷۰۰ شانه است که تراکم ۲۵۵۰ دارد ، دیگری فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه است که تراکم ۳۰۰۰ دارد ، فرش ۱۲۰۰ شانه است که دارای تراکم ۳۶۰۰ است و فرش 1500 شانه که با تراکم 4500 بالاترین میزان تراکم را دارا می باشد. این تراکم ها بالاترین میزان هستند و در انواع مختلفی نیز می باشند. ضخامت ، لطافت ، ریز بافتی و … دیگر تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و 1500 شانه می باشد.

 

پشتیبانی و مشاوره رایگان را با ما تجربه کنید - شماره تماس ما  09138349200

نویسنده : شرکت فرش زمرد کاشان

منبع : شرکت فرش زمرد کاشان

کلمات کلیدی: تفاوت فرش ، فرش 700 سانه ، فرش 1200 شانه ، فرش 1500 شانه ، فرش ماشینی ، تراکم فرش