رکود شدیدی در صنایع نساجی شروع شده است !

اخبار و مقالات » اخبار

تعداد بازدید : 3608

تاریخ ثبت : پنج شنبه 5 شهريور 1394


رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: رکود شدیدی در صنایع نساجی و خوراکی ها شروع شده که بخش عمده ای از این رکود ناشی از کم شدن قدرت خرید مردم است.

محمد مروج با بیان اینکه قدرت خرید مردم عمدتا حقوق بگیران نسبت به سال های 90 تا 92 چهل درصد کاهش یافته است افزود: چنان قدرت خرید مردم پایین آمده که توان خرید اجناس بنجل و ارزان قیمت چینی را هم از آنها سلب کرده است.

مروج افزود: برای خروج از تورم و رکود لازم است که تقاضا تحریک شود هر چند بر این باورم که علاوه بر اقداماتی که دولت برای کاهش رکود انجام داده، کاهش قدرت خرید یا عدم اقبال مردم برای خرید باعث کاهش تورم شده است. وی گفت: اگر نرخ تورم دلار و تورم داخلی را از هم کسر و مابه التفاوت آن را به قیمت دلار اضافه کنیم شاهد حذف قاچاق و در مقابل رشد تولید و صادرات خواهیم بود.

مروج همچنین اشاره ای هم به موضوع قاچاق منسوجات کرد و افزود: تا به حال ما فکر می کردیم که پارچه را با قاطر قاچاق می کنند ولی باید اعلام کنم که با کانتینر هم می آورند.

وی گفت: در سال 1353 تولید پنبه در کشور 270 هزار تن بود که بخشی از آن را صادر می کردیم ولی امروز این رقم به 52 هزار تن کاهش یافته و وقتی میگوییم وضعیت اینگونه است می گویند این تشویش اذهان عمومی است.

مروج افزود: ما مشکلات زیادی در حوزه کشاورزی و تامین پنبه داریم مثلا آفت کشی که به بوته پنبه زده شده بود به خاطر اینکه تاریخ مصرف آن گذشته بود خود این آفت کش تبدیل به خوراک افت شد و محصول را از بین برد.

وی گفت: صنعت نساجی از معدود صنایعی است که همه آن خصوصی است ولی آنچه که با عنوان خصوصی سازی انجام شد تنها 6 درصد مجموع واگذاری ها به بخش خصوصی واگذار شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مروج همچنین به اشتغالزا بودن صنعت نساجی هم اشاره کرد و گفت: سرمایه لازم برای ایجاد هر شغل در نساجی بین 30 تا 35 میلیون تومان است درحالیکه این سهم برای ایجاد اشتغال در صنعت پتروشیمی 914 هزار دلار است.

وی گفت: برخلاف کمکی که به صنعت خودرو می شود و پول بادآورده به آن پرداخت می شود، صادرات صنعت نساجی از خودروسازی بیشتر است. 

 

پشتیبانی و مشاوره رایگان خرید فرش را با ما تجربه کنید - شماره تماس ما  03155535153 داخلی 123

نویسنده : سید شجاع الدین امامی رئوف

منبع : دبیرخانه انجمن صنایع نساجی ایران

کلمات کلیدی: رکود شدید ، صنایع نساجی ، قدرت خرید مردم ، محمد مروج ، قدرت خرید ، حقوق بگیران ، اجناس بنجل و ارزان قیمت چینی ، رشد تولید و صادرات ، منسوجات

برچسب ها: